FORNEBUHISTORISK FORENING
En forening som tar vare på Fornebus historie


  • Velkommen

Foreningen

  • Om foreningen
  • Kort historisk tilbakeblikk
  • Medlemsskap
  • Kontakt oss
  • Vedtekter
  • Kalender medlemsmøter
  • Oppslag og foreningens egne bilder

Fornebumuseet

  • Om museet
  • Adresse og åpningstider
  • Sponsorer og samarbeidspartnere
  • Donasjoner
  • Grupper / privat omvisning

Annet

  • Butikk
  • Aktuelle linker
  • Publikasjoner

Årsmøter og Regnskap

  • Årsmøte 2022
  • Regnskap 2021 (Nedlastning)
  • Årsrapport 2021-22 (Nedlastning)
  • Protokoll 2021 (Nedlastning)
  • Arkiv


Websiden er utviklet av Excel Solutions
© 2022 Fornebuhistorisk forening

Bøker til salgs på museet

  • Se også
  • Postkort og div. artikler
  • Fra kantinen og kabinen

Bøker til salgs

Bilde av boken Fornebu lufthavn - En lufthavn blir til

 

Boken tar for seg historien til Fornebu lufthavn frem til 1945. Foruten den politiske prosessen og byggingen skriver Rob Mulder om streiker, arbeidsulykker, driften av flyplassen i 1939-1940, flyledelsen, toll- og postvesenet og kort om 9. april 1940 og hva tyskerne gjorde med flyplassen under krigen. Boken avsluttes med overtagelse av flyplassen av de allierte styrkene den 16. mai 1945.

Foreningen selger boken for kr. 250,-

 

Bilde av boken Royal Vikings

 

For nærmere 100 år siden begynte det danske flyselskapet DDL, ABA i Sverige og senere DNL i Norge å utvikle betydelige rutenett med resten av Europa. Etter den 2. verdenskrig la man kulturelle, geografiske og økonomiske spørsmål til side, og kombinerte de tre flyselskapenes ressurser for å etablere verdens første grenseoverskridende allianse under navnet Scandinavian Airlines System (SAS). SAS forble tro mot landenes pionerånd og fortsatte å etablere et globalt nettverk.
Günter Endres har laget en vakker bok om flyselskapets historie. Den anbefales på det sterkeste.

Pris kr. 390,-

 

 

 

 

 

Bilde av boken Flykapteinens likemann på bakken

 

Olav Grønskar var sentral i å bygge opp DNL's rutenett i Norge og å lære opp persjonell på linjestasjonene. Både med sjøfly og senere landfly. Nord Norge var en utfordring værmessig, spesielt med sjøfly. Det verserer mange historier fra den tiden hvor pionerånden rådet og hvor man måtte improvisere. DNL hadde også ruter på Europa. DNL var en periode det største innenriksselskapet i Tyskland etter krigen da Lufthansa ikke fikk flyrettigheter.

Boken har mye stoff om både Ju52, Sandringham, Dakota og Metropolitan, sistenevnte som en trofast sliter på Nord-Norge.
Olav Grønskar var sjefsklarerer og leder av SAS sitt flykontor, senere dispatch, på Fornebu, helt til han gikk i pensjon i 1986.

Boken er skrevet av flyhistorikeren Rob Mulder på oppfordring fra SAS Museet på Gardermoen.

Pris kr. 150,-

 

Bilde av boken Pan American in Norway


Pan American World Airways Inc., bedre kjent som Pan Am, ble etablert av Juan Trippe i USA i 1927. Fra april 1946 startet et amerikansk flyselskap, American Overseas Airlines (AOA) en rute mellom Oslo/Gardermoen og New York og da AOA i 1950 ble overtatt av Pan Am etablerte selskapet et eget kontor i Oslo.

Pan Am rekrutterte flyvertinner fra de landene de hadde ruter til. Det anslås at tilsammen over 500 norske kvinner jobbet for Pan Am fra 1957 og frem til konkursen i 1991.

Pan Am ble et av verdens ledende flyselskaper: Boken av forfatter Rob Mulder og gir en meget detaljert beskrivelse av Pan Am’s historie og operasjoner i Norge.

Boken er rikt illustrert og inneholder b.a. et 20-talls bilder fra Fornebu i tillegg til over 60 bilder fra Oslo-kontoret, Stockholm/Arlanda og Helsinki pluss noen fra europeiske flyplasser.
Den kan anbefales på det varmeste for alle Fornebu-interesserte og andre som er interessert i flyselskapets virksomhet i Norge.
Boken er en ‘soft cover’ på 75 sider, er på engelsk og koster kr. 150,-.

Bilde av boken Brevduen - Caproni. DNL's jakt på et postfly

 

Forfatteren har tatt for seg historien til postflyene til Det Norske Luftfartselskap, Fred. Olsen og Bergenske A/S, men spesielt om Caproni, LN-DAK Brevduen. Flyet var kun kort i DNL-tjeneste og det var mange tekniske problemer. I boken gis først en kort beskrivelse av utviklingen på postrutene til DNL i perioden 1935 - 1940 og hvilke postfly man brukte i denne perioden. Boken beskriver bruken av Caproniene hos Hærens Flyvåpen og DNL. I boken finnes også informasjon over flyene som DNL vurderte som postfly.

I boken gis en kort beskrivelse av utviklingen av selve flytypen. I undersøkelsene til denne boken fant forfatteren detaljert informasjon om byggingen, leveringen og bruken av flyet med mange interessante og nye momenter.
Han har fått hjelp av Nils Mathisrud, den kjente modellbyggeren, som har beskrevet byggingen av en modell av Caproni Ca.310, LN-DAK «Brevduen». Kim Brantenberg har igjen laget profiltegninger av et av postflyene som DNL bestilte, men ikke fikk levert.

Pris kr. 150,-