FORNEBUHISTORISK FORENING
En forening som tar vare på Fornebus historie
Foreningen
Fornebumuseet
Utforsk
Årsmøter og Regnskap
Websiden er utviklet av Excel Solutions
© 2025 Fornebuhistorisk forening
Historier fra Fornebu – Langodden – Snarøya med omliggende øyer
Denne boken bygger på to utgivelser som Snarøya Seniorsenter utga i 2009 og 2011, hhv. Minner fra Snarøen og Flere minner fra Snarøen. I tillegg inneholder den utdrag fra en utgivelse av Langodden Vel fra 2006 som heter Historier om Langodden. Iniativtaker til dette samarbeidsprosjekt var Hans F. Gjersøe og resultatet er denne boken på 188 sider. Det er Snarøyas historielag som har funnet frem til beretninger og faktaopplysninger som har dannet grunnlaget for utgivelsen. Forfatterne av de ulike tekstene er nevnt i de respektive historiene. De fleste bildene er hentet fra private samlinger.
De opprinnelige utgivelsene ble i sin tid støttet økonomisk av Snarøen Vel og Bærum kommune.
Vi håper at både eldre og yngre og nyinnflyttede skal få best mulig kjennskap til Fornebulandets spennende fortid. Boken er vakker med sine mange flotte fortellinger og bilder, og er et ‘må ha’ for alle historieinteresserte i området.
Pris kr. 240,-
Fornebu 9. april
Cato Gühnfeldt
Boken om alt som skjedde etter senkningen av Blücher. Norgeshistoriens første luftkamp, sivilbefolkningens møte med invasjonen, hvordan tyskerne opplevde overfallet, erobringen av Fornebu og britenes første tap i Norge. Etter senkingen av Blücher fikk alle de tyske flystyrkene på vei nordover ordre om å snu, men en tysk kaptein nektet å tro på ordren og fortsatte. Slik ble Oslo verdens første hovedstad bare erobret av luftbårne tropper.
Boken er tildelt Fritt Ords Honnørpris 1996.
Denne boken har foreningen 1 eksemplar til salgs
Pris kr. 390,-
Royal Vikings
The Saga of Scandinavian Airlines and Predecessors
Günter Endres
For nærmere 100 år siden begynte det danske flyselskapet DDL, ABA i Sverige og senere DNL i Norge å utvikle betydelige rutenett med resten av Europa. Etter den 2. verdenskrig la man kulturelle, geografiske og økonomiske spørsmål til side, og kombinerte de tre flyselskapenes ressurser for å etablere verdens første grenseoverskridende allianse under navnet Scandinavian Airlines System (SAS). SAS forble tro mot landenes pionerånd og fortsatte å etablere et globalt nettverk.
Günter Endres har laget en flott bok om flyselskapets historie. Den anbefales på det sterkeste.
Pris kr. 390,-
Mot alle odds
Historien om Braathens SAFE
Audun Tjomsland og Tor Wisting
Braathens SAFE ble stiftet mot alle odds den 26 mars 1946 i Oslo. Det var ingen selvfølge at Braathens Safe ble et norskeid, solid flyselskap med god lønnsomhet og gode arbeidsplasser i fri konkurranse med andre selskap. Dette preget Braathens SAFE helt fra de første eventyrlige flygningene til Østen med fly uten trykkabin, via samarbeidet med Loftleidir om ruten over Nord-Atlanteren og gjennom hele oppbyggingen av et innenlandsk rutenett som ble Norges største i antall flypassasjerer. Det er historien om hvordan datidens lengste landflyrute, Braathens SAFEs rute til Hongkong, kom i stand. Det er fortellingen om Braathens SAFE startet flygninger til Svalbard 16 år før det ble bygd flyplass der. Under sjefflyger Carl Ludvig Larsens ledelse utviklet Braathens SAFE en internasjonal anerkjent kompetanse på flygninger i Arktis, ikke minst på de banebrytende flygningene til Svalbard.
Denne boken har foreningen 1 eksemplar igjen til salgs.
Pris kr. 390,-
Fly over fly
Historien om SAS
Anders Buraas
Boken ble utgitt i 1972 og inneholder mye spennende historie frem til 1972.
Anders Buraas skriver bl. a. i bokens forord:
Den første del av denne boken følger utviklingen frem til dannelsen i 1951 av det SAS-konsortiet vi siden har hatt. Den omhandler to forhandlingsfaser, og for at etterslekten skal kjenne til vanskelighetene som måtte overvinnes, er de referert nokså detaljert.
Hendelsene i de siste 20 årene har jeg derimot ikke fremstilt kronologisk. Jeg har i stedet valgt å omtale dem innenfor saksområder. ‘Flåten’, ‘Inntekter og utgiter’ osv, berettet historien vertikalt, om man vil,. i st horisontalt.
Mye av stoffet er bygger på samtaler med ansatte og på dagbøkene Per A. Nordin førte i årene han var aktivt i ledelsen for svensk og skandinavisk luftfart.
Denne boken har foreningen 1 eksemplar igjen av til salgs.
Pris kr. 200,-
De første 50 årene
SAS
Jan Stenberg
- Morselskapene og SAS’s historie
- 1946: Det magiske øyeblikket
- Slik dannes SAS
- Premiere – og først over Atlanteren
- Årene da verden krympet
- Alle fly i ett selskap
- Glamour i luften
- Snarveien over Nordpolen
- Konkuranse og samarbeid
- Services profilerer SAS
- Innenriksflyging
- Fra propell til jet
- Frakt – ikke bare kofferter
- The businessman’s airline
- Avregulering og allianseforsøk
- SAS’ design gjennom 50 år
- Kundenes verdivalg og fremtidens SAS
Pris kr. 200,-
Denne boken har foreningen 2 eksemplarer igjen til salgs.
Fugl Fønix
En beretning om det norske luftfartsselskap
Johan Nerdrum
Boken er en beretning om Det Norske Luftfartsselskaps historie. Fra starten i 1935, gjennom verdensdepresjonen, okkupasjonens- og etterkrigstidens vanskelige år, frem til den skandinaviske samling i SAS i 1950/51.
Pris kr. 150,-
Foreningen har 1 eksemplar igjen av til salgs.
Pan American in Norway
1938-1991
Rob J. M. Mulder
Pan American World Airways Inc., bedre kjent som Pan Am, ble etablert av Juan Trippe i USA i 1927. Fra april 1946 startet et amerikansk flyselskap, American Overseas Airlines (AOA) en rute mellom Oslo/Gardermoen og New York og da AOA i 1950 ble overtatt av Pan Am etablerte selskapet et eget kontor i Oslo.
Pan Am rekrutterte flyvertinner fra de landene de hadde ruter til. Det anslås at tilsammen over 500 norske kvinner jobbet for Pan Am fra 1957 og frem til konkursen i 1991.
Pan Am ble et av verdens ledende flyselskaper: Boken av forfatter Rob Mulder og gir en meget detaljert beskrivelse av Pan Am’s historie og operasjoner i Norge.
Boken er rikt illustrert og inneholder bl.a. et 20-talls bilder fra Fornebu i tillegg til over 60 bilder fra Oslo-kontoret, Stockholm/Arlanda og Helsinki pluss noen bilder fra europeiske flyplasser.
Den kan anbefales på det varmeste for alle Fornebu-interesserte og andre som er interessert i flyselskapets virksomhet i Norge.
Boken er en ‘soft cover’ på 75 sider med engelsk tekst. Pris kr. 150,-
Norsk flyfrakts historie
Boken er et resultat av et samarbeidsprosjekt mellom Air Cargo Forum og Norske Flyspeditørers Forening og er full av historier fortalt av over 50 sentrale personer med relasjon til norsk flyfrakt er intervjuet.
Arne Lossius har vært primus motor for bokprosjektet. Han sådde spiren til flyfrakten i Norge for over 40 år siden og har vært selve pådriveren i bransjen.
Boken dokumenterer hvilken betydning flyfrakten har for verdensmarkedet og tar for seg flyfraktens historie frem til 2014.
Foreningen har 1 eksemplar av til salgs.
Pris kr. 490
Pioneering Spirit
The Story of Air France and Predecessors
Now one of the worlds leading airlines, Air France had it's origins in the major restructuring of the French air transport industry through the merger of Air-Orient, Air Union, Société Générale de Transports Aérien (SGTA) and Compagnie Internationale de Navigation A¬érienne (CIDNA), which became the Société Central pour l'Exploitation de Lignes Aériennes (SCELA).
This was renamed Air France on 30 August 1933, following the takeover of the assets of the bankrupt Aéropostale. The above airlines themselves represented the consolidation of a crowded field of pioneering companies that emerged immediately after the First World War, both in France and in French possessions overseas, taking advantage of a fledgling but burgeoning aircraft industry.
Pris kr. 295,-
Olav Grønskar
Flykapteinens likemann på bakken
Olav Grønskar var sentral i å bygge opp DNL's rutenett i Norge og å lære opp persjonell på linjestasjonene. Både med sjøfly og senere landfly. Nord-Norge var en utfordring værmessig, spesielt med sjøfly. Det verserer mange historier fra den tiden hvor pionerånden rådet og hvor man måtte improvisere. DNL hadde også ruter på Europa. DNL var en periode det største innenriksselskapet i Tyskland etter krigen da Lufthansa ikke fikk flyrettigheter.
Boken har mye stoff om både Ju52, Sandringham, Dakota og Metropolitan, sistenevnte som en trofast sliter på Nord-Norge.
Olav Grønskar var sjefsklarerer og leder av SAS sitt flykontor, senere dispatch, på Fornebu, helt til han gikk i pensjon i 1986.
Boken er skrevet av flyhistorikeren Rob Mulder på oppfordring fra SAS Museet på Gardermoen.
Pris kr. 90,-